מה זה רואה חשבון

לא לנו לחלוק על הערכותיו וציפיותיו של אחד מרואי החשבון החשובים במדינה. עם זאת, בעקבות שיחה עם יועץ עסקי וידיד, אני רוצה לחלוק את התובנה הפרטית שלי על מהות תפקידו האמיתי של רואה החשבון.

תפקידו האמיתי של רואה החשבון הנו לתת שקט ללקוחות.

נכון, הטכנולוגיה והידע המקצועי חשובים. אין חולק. אבל, האם בגלל זה בוחר הלקוח את רואה חשבון X או Y? תמהני. גם השירות חשוב ואפילו מאוד! יש הבדל ענק בין מייצג שמחזיר טלפונים לבין מי שלא טורח לענות. אבל שוב- זה הקריטריון השני בחשיבותו ואולי נגזרת של הדבר המרכזי.

מה שבעל העסק באמת רוצה זה שלוות נפש באגף הזה של ניהול חייו ועסקו. בעל עסק, מעצם הגדרת תפקידו, מתמודד עם אינספור לחצים/ איומים/ בעיות. כל תפקידו של המנהל הוא לנווט את הספינה בים הסוער. כסף הוא אמצעי חשוב, אבל אמצעי.

דיווחים פיננסים הנם חשובים ובעלי ערך רב לקוראיהם, אבל בעל העסק יודע יותר טוב מכל רואה חשבון את מה שקורה בעסקו ברמה היומית ואפילו השעתית. אם הוא זקוק לרואה החשבון כדי לדעת את מצבו- מצבו עגום.

רשויות המס הינן גורם מאיים. זו אחת ההוצאות השוטפות עם סיכון שמדי פעם תצוץ בעיה שתדרוש תשלומים רטרואקטיבים משמעותיים בגין מספר שנים.

אם כך, מה רוצה בעל העסק הטיפוסי? הוא רוצה שקט- לדעת שהדברים מטופלים באופן משביע רצון, שלא צפויות לו הפתעות. אם משהו משתנה, הוא רוצה לדעת על כך מראש כולל המשמעויות עבורו. כאשר המנהל שומע משהו והוא מתקשר לרואה החשבון שלו- מה שיגרום לו אושר זו תשובה בסגנון "כן, כבר טיפלתי בענין הזה. אגב, זה היה במייל ששלחתי לך לפני שבוע- החמצת את הפסקה הזו?".

אחרי כל המקצועיות, כל הטכנולוגיה, בסיכומו של דבר- עומדים אנשים. רואה החשבון שיצליח בעתיד הוא אותו אחד שהצליח בעבר, אותו אחד שמצליח בכל תחום אחר- זה הנותן ללקוח שלו את מה שהלקוח רוצה.

אני מנסה להיות אחד כזה.

 

Blog | by Dr. Radut