החלפת מכונית- מה כדאי?

לאחרונה, ליוויתי כמה עסקאות החלפת רכבים (שלי ושל עוד מספר מקורבים).

העצה הטובה ביותר היא, כמובן, לפנות לייעוץ מקצועי. היועץ יכול להיות מישהו שפרנסתו על כך (גילוי נאות: דורון גם חבר ולקוח), או יועץ אחר- מוסכניק/ סוחר רכב/ חבר מתעניין. לא יעזור כלום, כמו ברוב הדברים האחרים- אין תחליף לנסיון והיכרות עם התחום.

אבל בכל זאת, בתור מי שמצפים ממנו להסתכל על הדברים דרך החור שבגרוש, יש כמה תובנות שברצוני לחלוק עם הקוראים והעוקבים.

ראשית, ליסינג תפעולי: אין ספק שזה הפתרון הנוח ביותר. מבחינת איכות חיי המשתמש ברכב. העובדה שיש מי שמטפל במכונית בתחזוקה השוטפת ובתאונות, שיש מי שדואג לביטוח ורישוי באמת נוחה ומועילה.

מצד שני, זה הפתרון (נכון להיום) היקר ביותר: ליסינג עולה קצת יותר מרכישת מכונית חדשה מהיבואן. עלי להודות שהנתון הפתיע אותי מאחר וחברת הליסינג רוכשת את הרכבים ומטפלת בהם במחיר זול יותר מהמחירים שאתה ואני משלמים. אולי זה מאחר והוצאות תפעול המערכת גבוהות ואולי (ולדעתי, זה הניחוש הנכון) חברת הליסינג מתמחרת את מחיר הנוחות של הלקוח אל מבנה התעריפים שלה.

לכן, פתרון זה אופטימלי למי שמוכן לשלם על נוחות. כמה? לפי המדגם הלא- מייצג שנבדק, “תג המחיר" של הליסינג הנו 100- 200 שקלים לחודש. למי שהמחיר הזה מקובל עליו, שיקח ליסינג (כמובן שצריך לעשות "שופינג" בין ההצעות השונות ולבדוק את החשבונות לגבי דגם הרכב שאתה רוצה.

אם כך, מי שרגיש למחיר- שירכוש מכונית.

רכישת מכונית חדשה הנו רעיון גרוע מהבחינה הכלכלית. בכל טווח זמן ובכל סוג מכונית שבדקנו, מכונית חדשה עולה הרבה יותר ממכונית יד שניה. תזכורת: מכונית חדשה מאבדת מערכה כ- 15% בדקה אחת: כשהיא יוצאת ממגרשו של היבואן.

לפיכך, הפתרון הזה טוב למי שחשוב לו "הריח של הניילונים" או הדימוי שלו בעיני הסביבה. לדעתי זו שגיאה מאחר ותוך שבועות מעטום התופעות האלו חולפות. אבל מי שרוצה זאת- שיבושם לו.

נותרנו עם רכישת מכונית יד שניה. ניתן לרכוש מכונית בת שנה (שפרקטית, היא זהה לחלוטין לחדשה), או לרדת במורד השנים והמחיר. הכל בהתאם להעדפות האישיות של כל אחד ואחת.

על פי הבדיקות האישיות והמדגם המאוד מצומצם שלנו, כלכלית- המשתלם ביותר הוא לרכוש רכב מליסינג (כן, עם הרבה מאוד קילומטרים- מכוניות מודרניות אמורות "שלא להתרגש" מכך) ולהחזיקו עד שהוא מתחיל לעשות צרות. רכב מליסינג עולה זול מאוד, ובדרך כלל בשנים שהיה בליסינג טופל באופן סביר כך שעם בחירה נכונה- ניתן לקבל עסקה בהחלט סבירה.

בצד המינוס ניתן לציין שרכישת רכב משומש כוללת יותר טיפולים ותקלות. למשל, במכונית קודמת שלי היה צורך בשיפוץ גיר. אבל גם כשמכניסים בחשבון את מחיר הטיפולים כולל משהו גדול שישבר במהלך הדרך- עדיין זו העסקה המשתלמת ביותר.

לפיכך, נותרנו שוב עם שאלת הנוחות: כמה שווה לי הצורך להשאיר את המכונית במוסך פעם- פעמיים יותר בשנה מאשר האלטרנטיבה? (זה לא רק מחיר הזמן, זה גם הטורח של התעסקות עם המוסכניק…).

ובסיכום- כמו בהרבה דברים אחרים: בכמה אתה מתמחר את הנוחות שלך? זה השיקול בבחירת כרטיס טיסה או חופשה, זה השיקול ברכישת מוצרים שונים, וזה השיקול בבחירת רכב. רובנו מוכנים להקריב קצת נוחות עבור שקלים. מה ה"קצת" שלך? החלטה שלך.

ולא ניתן לסיים בלי עוד שתי נקודות נלוות:

מי שצריך לגייס את הכסף לרכישת מכונית- ליסינג מימוני הוא רק סוג של הלוואה לרכישת מכונית. הלוואות מקבילות יינתנו לך גם בבנק שלך ובמקומות נוספים. זה פשוט לתמחר את הריבית כך שאל תתפתה לבחור עיסקה בגלל ש"אין לי את הכסף". זה יהיה יקר: עשה את החשבון כמה זה עולה.

למי שנוסע מעט, יש את האפשרות להחליט גם שלא להחזיק רכב. במספר מקרים, הראינו שהפתרון האופטימלי לאנשים מסויימים הוא שלא להחזיק מכונית כלל אלא כשצריך לנסוע- לקחת מונית. תזכורת: רכב, בכל דרך שתסתכל על כך יעלה לך 1,500 – 1,800 ₪ לחודש ומעלה. כמה מוניות תוכלי לקחת במחיר שכזה? וכאן הנוחות הגבוהה ביותר שניתן לבקש. יש מצבים שזה פשוט כדאי.

ושוב- זו החלטה כלכלית: התייעצו עם מי שמבין, עם מי שאתם בוטחים בו וקבלו החלטה עם המחשבון, לא עם הבטן…

 

Blog | by Dr. Radut