פתיחת עסק- רשימת תיוג לנושאי מסוי

מבוא

היזם החדש (שפותח עסק ראשון) עומד לפעמים נבוך מול שלל הדרישות והחובות החוקיות המוטלות עליו על ידי חוקי המסוי השונים וזקוק להדרכה והכוונה.

ישנם מדריכים רבים המסבירים ומובילים את היזם העומד לפתוח את עיסקו. בנוסף למאמרים (חלקם מעולים) של בעלי מקצוע, ישנם גם הפרסומים הרשמיים של מס ערך מוסף (מע"מ), מס הכנסה והמוסד לביטוח הלאומי.

במאמר זה ניסיתי לגשת בגישה שונה: להעמיד רשימת תיוג אשר תכלול את הנושאים השונים שיש לטפל בהם. כמובן שהרשימה אינה מושלמת אלא אמורה להיות ייצוג מקורב המתאים למרבית המקרים. חובה על כל אדם לקבל ייעוץ מקצועי בהתאם לנתוניו הפרטניים.

 נקודת ההתחלה שלנו היא פתיחת העסק. אנו מניחים שתוכנית עסקית וחישובי כדאיות כבר בוצעו על ידי היזם והוא הגיע לנקודת הפתיחה. עכשיו עליו "להתמודד" עם רשויות המס.

רשימת התיוג ליזם מול שלטונות המס 

 

 

נושא לטיפול
הערות ביצוע
1

בשלב תכנון ההקמה:

להתייעץ עם רואה חשבון/ יועץ מס על הפעולות הנכונות לעסק שלך. למשל: האם לפעול כעצמאי או כחברה בע"מ.

 

 

 

 

2
לפני פתיחת העסק

 

2.1

איסוף תיעוד על הוצאות במשך תקופת ההקמה והתכנון.

 

2.2

היערכות (איסוף מסמכים) לקראת הדרישה להצהרת הון שתגיע

 

 

 

 

3
רישום במע"מ

 

3.1

לפני הרישום:

החלטה באם להיות עוסק מורשה או עוסק פטור.

 

3.2

רישום במע"מ (דורש הגעה לסניף)- חומרים שיש להביא:

  • תעודת זהות.
  • שיק מבוטל או דף בנק (מומלץ לפתוח חשבון בנק נפרד לעסק).

  • אם ח-ן הבנק משותף לבני הזוג, גם בן הזוג השני צריך לחתום על טופס הסכמה.

  • אסמכתאות על פתיחת העסק: חוזה שכירות/ תעודה מקצועית/ הזמנת עבודה וכד'.

 

 

 

 

4

רישום במס הכנסה (ניתן לביצוע בדואר):

 

4.1

אם מתכנן להעסיק עובדים, לדאוג לפתוח גם תיק ניכויים.

 

4.2

אם מתכנן לעבוד מול גופים גדולים/ מוסדיים, לדאוג להשיג פטור מניכוי מס במקור ואישור ניהול ספרים.

 

4.3

לבקש קביעת מקדמות בהתאם לתחזית הרווח והמס הצפוי.

 

 

 

 

5

רישום בביטוח הלאומי (ניתן לביצוע בדואר):

 

5.1

בעת מילוי טופס הדיווח הרב שנתי להקפיד על דיווח מלא של ההסטוריה התעסוקתית.

 

5.2

עסקים קטנים לפעמים יכולים לפעמים להחשב "עצמאי שאינו עונה לקריטריונים"ולהיות פטורים מתשלום דמי ביטוח. ראוי לבדוק אם ניתן ואם כדאי.

 

 

 

 

6

התייעצות עם רואה חשבון/ יועץ מס:

 

6.1

מה התיעוד שיש צורך לנהל על פי הוראות ניהול ספרים.

 

6.2

האם ברצונך בניהול פנקסים ממוחשב או ידני?

  • אם ניהול ספרים ממוחשב: בחר את התוכנה המתאימה לך (בקש המלצות מהמייצג שלך).

  • אם ניהול ספרים ידני: הדפסת הפנקסים הדרושים (למשל: חשבוניות מס).

מומלץ להעביר את הטיוטה לפני ההדפסה למייצג שלך לעיונו.

 

6.3

האם ניתן לנהל ספרים בשיטה החד- צדדית או שיש חובה בניהל ספרים על פי שיטת החשבונאות הכפולה?

 

6.4

האם ניתן להכיר בהכנסות על בסיס מזומן או שחובה לעבוד על בסיס מצטבר?

 

 

 

 

7
החלטה על שיטת עבודה שוטפת עם המייצג:

 

7.1

אם ברצונך לנהל את הספרים בכוחות עצמך, קבל הדרכה מהמייצג שלך כיצד לעשות זאת.

 

7.2

אם ברצונך להעזר באיש מקצוע, הגע להבנות איתו באשר לצורת העבודה.

 

7.3

אם אתה משלם משכורות, יהיה עליך להעזר באיש מקצוע (המפעיל תוכנה ייעודית למשכורות) לפחות לנושא זה.

 

7.4

אם אתה מיצא לחו"ל, קבל הדרכה קונקרטית כיצד להנות ממע"מ בשיעור אפס.

 

7.5

בכל מקרה, קבע צורת תקשורת נוחה ויעילה לצורך התייעצויות שוטפות עם המייצג שלך.

 

7.6

בצע מעקב שוטף אחרי הוצאותיך והכנסותיך.

  • אם אתה מנהל את הספרים בעצמך, הפק לעצמך מספר פעמים בשנה חשבון הכנסות והוצאות.

  • אם אתה נעזר בהנהלת חשבונות חיצונית, בקש פעמיים- שלוש בשנה מאזן בוחן.

 

 

 

 

8

לקראת תום השנה, פנה לייעוץ מקצועי באשר לצעדים שיש לנקוט לקראת ה- 31/12:

 

8.1
האם יש צורך לבצע ספירת מלאי?

 

8.2

האם יש צעדים שכדאי לבצע בניהול ההכנסות וההוצאות כדי להביא לאופטימיזציה של הוצאות המס?

 

8.3

האם כדאי לבצע הפקדות סוציאליות (קרן פנסיה/ קרן השתלמות וכיוצ"ב) לקראת סוף השנה?

 

 

 

 

9

לאחר תום השנה, חובה להגיש דו"חות לשלטונות המס.

 

9.1

קבל הדרכה מהמייצג שלך באשר למסמכים והחומרים שעליך לאסוף לצורך הדו"ח השנתי.

 

9.2

אם ברצונך להעזר במייצג שלך לצורך הגשת הדו"ח השנתי, העבר אליו את החומרים הדרושים.

 

9.3

אם ברצונך להגיש את הדו"ח השנתי בכוחות עצמך, מומלץ שתפנה ללשכות ההדרכה לציבור הנפתחות על ידי מס הכנסה (השירות חינם ואנונימי).

 

9.4

בדרך כלל, אחרי השנה הראשונה תידרש להגיש הצהרת הון למס הכנסה. אם וכאשר הדרישה מגיעה, פנה לייעוץ מקצועי פרטני.

 

 

בהצלחה

Page | by Dr. Radut